Jaké vitamíny a minerály si dopřát, pokud plánujete miminko?

Malé či větší změny mohou pomoci nejen tomu, aby bylo plánované těhotenství zdravé a bez komplikací, ale i tomu, aby žena vůbec počala. V případě, že plánujete miminko, se vyplatí zaměřit pozornost na svou stravu. Které vitamíny a minerály byste si měli doplnit?

kus masa

Kyselina listová

Kyselinu listovou, což je vitamín ze skupiny B, se doporučuje užívat první tři měsíce těhotenství jako prevenci různých vývojových vad (zejména rozštěpů) a má také význam v prevenci anémie. Málokterá žena ale ví, že tento vitamín je dobré si dopřát už při plánování těhotenství, a to asi tři měsíce před početím. Kyselina listová je obsažena v listové zelenině – růžičková kapusta, chřest, brokolice, špenát. Zdrojem jsou také kvasnice či obilniny. Je možné ji ale dodávat i v podobě tablet, které koupíte v lékárně.

Vitamin E

Vitamin E se nazývá také vitamín plodnosti, neboť má pozitivní vliv na pohlavní buňky. Zlepšuje pohyblivost spermií a jejich kvalitu. Snižuje také výskyt deformací ve spermiích, čímž snižuje riziko různých defektů u miminka i riziko potratu. Z toho vyplývá, že nejen budoucí maminky ale i budoucí tatínkové by si měli dopřát tento vitamín. Jeho zdrojem jsou rostlinné oleje lisované za studena, obilné klíčky, ořechy, semena, vajíčka, máslo, pečeně i listová zelenina.
avokádo u zeleniny

Vitamín C

Patří mezi antioxidanty a podporuje obranyschopnost. Je proto určitě dobrou volbou pro ženy plánující těhotenství.

Zinek

Z minerálů je třeba si dopřát určitě zinek. Ten má význam i u budoucích tatínků, protože pomáhá k zdravým spermiím. Rovněž podporuje obranyschopnost organismu. Zásoby zinku mají čerstvé ústřice, pšeničné klíčky a otruby, ořechy a semena, ale i vajíčka (žloutek) a maso.

Železo

Je důležité zejména pro krvetvorbu, ale pozitivně ovlivňuje i na tvorbu vajíček a jejich kvalitu. Dostatek železa si zabezpečíte zejména konzumací masa, obzvláště hovězího a jater, vaječných žloutků, ale také z rostlinných zdrojů – ořechy, semena, kokos, drobné bobulovité ovoce, červená řepa.

Ohodnoťte příspěvek